Saturday, January 8, 2011

Guru Oh Guru

Uits...atas permintaan...aku terpanggil utk menulis pada ari ini....ingin aku luahkan kata hati...
diharapkan kata-kata ini tidak akan menyakitkan hati atau membuatkan ada hati yang makan hati...

uhhh...mood cuti lagi skrunk nie...lmbat agi asanya, jam yg lmbat berputar atau aku yg ase lmbat..mebi sebab xda keja nk dibuat....tp masanya akan tiba jugak..aku akn meneruskn perjuangan aku sebagai seorang GURU... mencari identiti, mencari karisma, mencari idea bagi memartabatkan profesion keguruan....hurmmm, semoga usaha ini akan menjadi batu loncatan utk aku dalam menjadi PENDIDIK BITARA....tapi harus diingt, tiada jalan pintas untuk menjadi terbaik tetapi ada jalan pintas untuk mati cepat...hahahaha..

Teringat pada kata-kata yang dilaungkan oleh sasterawan negara mengenai GURU..tapi aku nk modofied cket.. biarlah..xsalah rasanya....

Jika Hari Ini Perdana Menteri Menaiki Takta...
GURUlah yang mendidiknya...
Jika Hari Ini Peguam Menang Bicara..
GURUlah yang mendidiknya...
Jika Hari Ini Penagih Dadah Ada Di Mana-Mana...
Bukan Guru Mendidiknya...
Jika Hari Ini Aku Bergelar Guru...
Ia Bermula dari GURUKU....

itulah, kehebatan GURU, kerana menjadikan GURU, GURU & GURU...maka buat mereka yg bergelar GURU, akan bergelar GURU & telah bergelar GURU...nyanyilah lagu GURU Malaysia....menggunakan Bahasa Malaysia secara beramai-ramai..1, 2 3...


Kami Guru Malaysia..
Berikrar dan berjanji..
Mendidik & Membimbing...
Putra Putri negara kita...

p/s : sambung sendiri....

ohhh..teringat plak aku pada satu kata pujangga mengenai guru....

Guru Ibarat Lilin...
Menerangi Hingga Sanggup Membakar Diri....

aku xbape suke statement cm nie...kita kena ubah yg nie...klu dah terbakar diri, maka GURU pn da xda la...
Maka aku merasakan...

GURU ibarat Matahari...
Siang Menyinari Malam Menerangi...

itulah GURU, tugasnya siang & malam...panas & hujan...susah & senang...

maka aku dengan suka hatinya..ingin mencoretkan kata-kata & buah bicara mengenai insan yang bergelar GURU...buat semua yang hidup berpaksikan GURU..terimalah dariku untuk...pergh...macam AJL25 ja ayat...

DULU, KINI & SELAMANYA....

Dulu ku didik olehmu GURU...
Kini Aku Akan Menjadi GURU...
Selamanya Aku Adalah GURU...
Menjadi Landasan antara Insan dan ILMU...
Mewarnai Dunia Baru...
Menghiasi yang Lama Menjadi Baru...
Semoga Bersinar Dari Gelam Kelabu..
Anak Bangsa Bangun dan Terus Maju...
Itulah Aku...
Akulah Guru....

p/s : cukup dulu,,,esk smbung laen...

4 comments: